lördag 2 november 2013

Trött kille och recept

Godeftermiddag på er!


En bild på min trötta son en eftermiddag efter dagis i veckan som varit.

Här har vi hunnit med en hel del idag! Vi började dagen med ett besök hos släktingar som vi inte träffat på länge. Sedan blev vi en unge kort då farmor ville låna Anton några timmar. Vi passade på att storhandla (mycket enklare med en unge än med två kan jag meddela) och sedan hann jag till och med ut på en powerwalk utan barnvagn!


Jag hörde önskemål om gårdagens recept, så här kommer det:

Jag började med att göra i ordning potatisen (skala och göra skårorna i den). Sedan åkte de in i ugnen (efter jag penslat med smör och strött på ströbröd och ost). 

Därefter stekte jag fläskfilé i skivor tillsammans med champinjoner. 
När köttet hade fått en stekyta hällde jag på matlagningsgrädde blandat med en klick dijonsenap och kryddade med salt, peppar, rosmarin och persilja (jag tror jag kan ha haft en nypa vitlökspeppar på också). Sedan fick allt detta stå och puttra ihop en stund medan jag stekta sparrisen lite lätt. Sparrisen serverade jag sedan med lite flingsalt och riven parmesan över.

Denna rätt rekommenderar jag verkligen och vi kommer definitivt göra om den igen. Särskilt god var den med ett glas rött och tända ljus ;)

Ikväll orkar nog ingen av oss med någon form av matlagning alls, så jag tror det alldeles strax blir hämt-pizza här hos oss :) Vad blir det hos er ikväll?

4 kommentarer:

  1. Hos oss har Bengt fixat köttgryta när Anton och jag var iväg. Tack för receptet det ska provas endera dan här. Klart att Anton är trött, jobbigt att va med farmor vetja, han var trött på hemvägen men vi spelade hög musik och sjöng för full hals så det fanns ingen tid att sova på. Kram

    SvaraRadera
  2. Aha nu såg jag att det var EN eftermiddag och inte i dag, ha ha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja detta var i onsdags tror jag, efter dagis :)

      Radera