tisdag 26 november 2013

Den perfekta grå

Godförmiddag!

Här börjar vi återhämta oss sakta men säkert efter helgens sjukdomar och nu börjar min energi komma tillbaka igen. Jag blir alltid väldigt nedstämd och låg när vi har sjukstuga och jag känner mig instängd. Men jag håller ändå Anton hemma från dagis hela veckan tänkte jag för jag hörde att han var inte ensam om att ha haft magsjuka på dagis. 


Idag målas det tak uppe på övervåningen. Dessutom ska jag idag välja den perfekta grå nyansen till väggarna. Ja, jag gjorde en tväromvändning ifrån vita väggar till ljust gråa. Jag är ute efter en väldigt svag nyans av grått som precis bara bryter av mot de vita snickerierna, men det är inte helt lätt att hitta rätt. Målaren hade med sig provburkar med färg idag som han har målat upp. 


 De två färgerna till höger är i mitt tycke alldeles för mycket gult i så de går bort. Så det står emellan de två till vänster som är neutrala grå. Min inspirationsbild som jag utgår ifrån ser ni nedan.


Nummer 1 ifrån vänster är en bra grå nyans tycker jag, men den är egentligen lite mörkare än jag hade tänkt mig, nummer 2 tror jag (i vårt rum med alla fönster och allt ljus som kommer in) kommer kännas lite blå och det vill jag inte heller. Den färg vi väljer här är den som kommer bli i tv-rummet direkt över trappan. Det innebär ju också att det är denna färg som kommer vara i hela trapphuset och i hallen nere, så det är ju lite bökigt att måla om ifall man inte blir nöjd.

Efter att jag har läst på lite om NCS-färgkoder och hur färger upplevs i ett rum så har jag förstått att det inte är helt lätt att hitta rätt grå nyans som upplevs som neutral grå. Det beror så mycket på golv, inredning, ljuset i just det rummet osv. 

Ojoj, alla dessa beslut men det är ändå roliga beslut för det betyder att det inte är långt kvar till inflytt :)

Vad tycker ni?

4 kommentarer:

  1. Svårt att välja, nr två tycker jag ser fin ut inte för mörk. Men sedan är det ju hela väggar som det ska va på kanske blir lite annat.
    Jag ska snart i väg till simhallen och jobba lite, hoppas det är bra med er och att ni inte behöver mer mag sjuke kit. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hoppas vi inte ska behövas, magsjuke-kitet menar jag :)

      Radera
  2. Kan man inte få en mix av 1-an och 2-an? Om inte tror jag mest på 1-an, jag tror att det blir för mesigt/vitt annars.
    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror som du och har redan fixat ett mellanting som jag tror blir bra, men det har du ju redan sett vid det här laget :)

      Radera