lördag 19 februari 2011

Sovmorgon

Idag är det min sovmorgon och jag vaknade nyss. Bredvid mig i sängen ligger gubben och sover och i spjälsängen ligger lillgubben. Antar att de varit uppe och ätit frukost och gått och lagt sig igen, tröttisarna :)

Jag funderar på vad jag ska göra av den här dagen, Fia hade på förslag häromdagen att vi kunde ta en barnfri fika på stan. Det var ju inte igår det skedde, så funderar faktiskt på att ringa henne snart! Måste ändå ner på stan och köpa present till Berg, han fyller år imorgon.

Igår kväll hos Eva och Putte var jättetrevligt som vanligt. Nästan hela gänget var där förrutom Macke och Tove som var sjuka.Vid 9 tiden började folk droppa av och vi gick hem strax efter också. Innan vi gick passade vi på att titta på deras fönster som de bytte ut när de nyligen flyttat in. Vi ska ju byta fönster här och har fått två offerter. En från RM-fönster i Vimmerby och en från Elitfönster (genom Materialmännen). RM-fönster är traditionella träfönster som skulle se likadana ut som de vi har nu. Dvs tre fönsterrutor som öppnas separat och två små ögglor att öppna med (som vi också har nu). Elitfönster däremot är en hel ruta med spröjs på insida. Den rutan öppnas i nerkant och går att vända helt och hållet, smidigt när man ska putsa fönster. Det är aluminium på utsidan och trä på insidan. Elitfönster är något dyrare (120 000 kr för 15 fönster) men jag är nog ändå inne på dom. Dom känns säkrare (ur barnsynpunkt och inbrottssynpunkt) sen känns det även som att om man ska byta fönster så vill man att det ska kännas nytt och fräscht. Jag tror ändå att Elitfönster kommer passa till huset trots att RM-fönster är mer gammadags som de vi har nu. Svåra val... På torsdag ska vi åka till fönsterfabriken i Vimmerby och får se hur de fönstren ser ut.

Så här ser fönstren vi har idag ut!
Även när det gäller köksplanerna ändrade vi oss lite igår kväll. Efter att ha läst otaliga inredningstidningar med köksspecial började jag fundera på om vi ändå inte skulle ha de luckor som vi hade i lägenheten, IKEA's Ädel. Nackdelen med den luckan är vitrindörren (till höger nedan), jag är inte särskilt förtjust i den.


Vi har också funderat lite grann på luckan Lidingö från IKEA. Den har snygga vitrindörrar, men där gillar jag inte att den är offwhite, jag vill ha en helt vit!

Beslag hittar vi inga fina på IKEA så där skulle vi nog leta någon annanstans efter något i den här stilen:


Mycket funderingar som ni hör. Vi får nog bestämma oss snart i alla fall. Fönstren är ganska lång leveranstid på och köket vill vi också komma igång med snart. På torsdag har vi fixat barnvakt så vi kan åka upp till IKEA Linköping för att i lugn och ro titta på kök igen!!

Nu hör jag att mina tröttgrisar är uppe, ska nog gå upp och göra dom sällskap, kanske äta lite frukost!
Ha en bra lördag, det tänker jag ha :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar