måndag 17 juni 2013

En avskedspresent


Igår var vi ju i Astrid Lindgrens Värld och jag som inte har varit där på säkert 20 år blev väldigt imponerad över hur mysig, välorganiserat och fint allting var. Anton var i sjunde himlen hela dagen, han tyckte det var så spännande att han inte ens hade ro att sova under dagen. Jag hade med mig systemkameran under dagen och tydligen var jag väldigt flitig med den, över 1000 bilder hade jag med mig hem. Jag lovar att ni ska få se några av dem, men jag hinner inte gå igenom dem ikväll. Just nu är jag ensam med ungarna och jag hör att det är läggdags för båda två (just nu gapas och skriks det om några bilar som lillasyster hade fått tag på). 



Det jag kikade in för att visa er är min fina present jag fick från jobbet idag när de tackade av mig. De hade köpt ett fint olivträd till mig och en liten chokladask. Jag har länge funderat på att köpa ett sånt träd, men inte vågat pga mina inte så gröna fingrar som ni ju känner till! Så nu behöver jag råd och tips, hur sköter jag ett olivträd? Kan jag ha det ute eller ska det stå inne? Vattning, hur ofta? Vad behöver jag mer tänka på?

Bäst att ta tag i nattningen. Mathias är och sjösätter familjens båt och kommer nog inte hem än på ett tag. Ha en bra kväll så väntar jag på olivträds-råd från er :)

2 kommentarer:

  1. kan stå ute hela sommaren men inte i full sol i början. Efter ett par veckor kan den stå i full sol. Vattna ca en gång i veckan. Har du den i stor kruka? Kanske behöver den lite mera jord (säger olivträdsexperten Mats, som har övervintrat sin i stugan i flera år) ställ ner den i källaren, ganska ljust när frosten kommer, vatten varje vecka då med! Mammamia

    SvaraRadera
  2. Tack för tipsen, jag ska göra mitt bästa :)

    SvaraRadera