torsdag 24 februari 2011

Hemma igen

Efter en lång dag är vi äntligen hemma. Gubben skjutsar hem barnvakten (mormor) och jag håller på att packa upp IKEA-grejer... Det blev en hel del, men mest smågrejer... Vi köpte dock en kontorsstol, behövligt eftersom den gamla har säckat ihop (bokstavligt talat). Grön fick det bli och då var vi ju tvungna att köpa en grön matta till kontoret, visar imorgon :) Här hemma har allt gått jättebra och jag har fått rapporter i form av bilder hela dagen, tack mormor :D

Köksplanerna börjar äntligen klarna nu! Vi började med att besöka HTH som vi inte hört något ifrån sedan vårt senaste möte. Det visade sig att hon både hade mailat och ring och lämnat meddelande, märkligt!! Men hur som helst så var vi ju på plats nu. Vi tittade på hennes förslag och hon var den första som hade lyssnat på våra önskemål och märkligt nog hade hon ritat exakt som vi hade tänkt. Enda problemet var att Vel-Pelle nr 1 och 2 hade ångrat sig angående stilen. När vi träffade henne var vi inne på ett klassiskt lantkök, nu vill vi ha ett mer modernt kök. Så hon skulle rita igen, men ärligt talat så tror jag att det blir ett IKEA-kök i alla fall. Det är så pass stor prisskillnad så det är inte försvarbart!!

På IKEA satt vi länge på köksavdelningen och fick jättebra med hjälp. Gubben satt där hela tiden och ritade medan jag sprang omkring och plockade ihop vad vi skulle ha på de andra avdelningarna! Så nu känns köket riktigt bra faktiskt. Vi studerade köken de hade uppbyggda där och fastnade för ett som hade matta brunsvarta luckor kombinerat med högblanka vita. Så vårt kök just nu är ett kök med halvö för spisen, där de flesta luckor är vita högblanka och kyl/frys-delen av köket är matt brunsvart. Bänkskivan är antingen svart (alt brunsvart) eller högblank vit även den. Bardisken vill vi ha lite grann överlappande och liggande ovanpå bänkskivan (vid spisen) och eventuellt i en avvikande färg. Svårt att hänga med??? Jag ska slänga ut några bilder på vårt kök!


Den här bilden hittade jag i en inredningstidning.
Så skulle vi vilja ha bardisken!


Självklart ska ju bänkskivan sänkas ner över sittbänken, vi har
bara inte kommit på hur man gör det i IKEA's planeringsprogram!!

Så detta är våra tankar, vad tycker ni??

BTW, fönstren glömde jag ju helt bort... Vi var ju i Vimmerby och tittade på RM-fönster. Fönstren såg ju jättefina ut, men jag tycker fortfarande inte de är smidiga och praktiska. De är ju 3-luftsfönster med hakar, det skulle kosta extra med handtag och spärr och dessutom blir det svårt att putsa fönster. Jag är ändå inne på Elit-fönster, nu väntar jag bara på att gubben ska komma till samma slutsats, tror bara det dröjer några dagar i det här fallet :D

Nu ska jag nog gå upp och fixa i ordning lite varm choklad i våra nya koppar!!

1 kommentar:

  1. Mamma Mia sitter och sover vid Tv-n men sa att Du lagt upp bilder så jag måste ju titta. Unni har väntat på måtten på köket, men nu spelar det väl inger roll, Ni verkar ju ha bestämt Er eller... Det blir säkert jättebra, eftersom det är vad Ni vill ha, men jag är alldeles för praktisk för att inte tycka annorlunda;) Hoppas hon i Linköping hinner skicka något till Er innan Ni beslutar Er, så Ni inte ångrar något beslut för sent, sånt blir ju bara jobbigt!

    Ha det gott!

    SvaraRadera