måndag 28 april 2014

Trädgårdsfix i sommarvärme

God kväll på er!


Hoppas ni har det bra i sommarvärmen? Jag tycker det är lite tyst i kommentarsfältet nu, ni får gärna hojta till så jag vet att ni är kvar. 

Det är ju verkligen en riktig sommarvärme vi har haft nu i några dagar. Flera gånger när jag har varit ute har jag av gammal vana tagit på både mig och barnen vårjackor, men när vi väl kommit ut har de snabbt fått åka av för det har helt enkelt varit för varmt.

Idag har vi haft en hemmadag, jag och barnen. Sålänge jag inte blir inkallad på jobb så är vi ju hemma allihopa tillsammans varje måndag och fredag och jag tycker det är mysigt. Man får ta vara på tiden för rätt som det är får jag ett jobb och då är den stressiga vardagen igång igen. 


Idag har vi hunnit med bvc-besök, fika och lite rensning och plantering i pallkragarna ute i trädgården. Dessutom odlar ju jag och Anton lite olika saker inne i vårt växthus också (läs mer i detta inlägg). Sedan det inlägget skrevs har vi dessutom hunnit odla gurkor, morötter och rädisor också och tanken är att vi ska plantera ut dessa i pallkragarna också sedan när de vuxit på sig lite. 

Gräslök och oregano (är det väl?!) har överlevt vintern här med minimalt med skötsel (läs inget alls) vilket är helt otroligt med tanke på mina inte så gröna fingrar. Även jordgubbar, smultron och hallon verkar må fint så jag hoppas på en liten skörd i även i år.

Nu sover barnen, lite senare än vanligt, de har fått lite senare vanor nu när det är ljust på kvällarna, det är ju så svårt att få dem att somna när solen fortfarande är uppe. Min gubbe har åkt på förkylningen från helvetet som jag och barnen hade förra veckan, så han ligger ute i soffan och vilar just nu. Det är väl bäst att jag går ut och tar hand om min sjukling nu, ni vet ju hur det är med en manlig förkylning ;)

8 kommentarer:

  1. Jag har haft ledig dag idag, och också varit i trädgården, nu är alla utblommade påskliljor från planteringarna i stället planterade i våra rabatter/land, och så har jag grävt ner Daliarötterna! Det sistnämnda är viktigt att inte göra för tidigt, så därför har jag tänkt ta reda på om det var för tidigt eller inte ;) I kväll har vi varit ute i Ytterhult och inspekterat och fikat, träffade hela resterande klanen där också, alltså Johan och Frida, och det var länge sedan sist! Ha det gott, och hälsa till den sjuke mannen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där men planteringar är inte lätt men kul. Jag försöker lära mig genom att testa mig fram :)

      Radera
  2. Som sagt, vi tog med oss kvällsmaten och åkte till stugan. På vägen ringde Eva så dom kom ut på fika och när vi kom till stugan så var Johan och Frida där också. På hemvägen stannade vi till och inspekterade Jonas husbygge. Det blir fint när det blir färdigt! /mammamia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att ni var där samtidigt alla :)
      Jag har inte sett Jonas bygge mer än på bilder, får väl åka och kika någon dag snart.

      Radera
  3. Så mysigt ni har det och härligt med värme. Här i turkiet regnar det i dag fullkomligt vräker ner och det var lika dant i går men blev fint på ef så vi hoppas på det i dag med. Stackars mathias som är förkyld ge honom en extra kram. Puss och kram till er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nää, regn vill ni ju inte ha, hoppas vädret blir bättre snart. Mathias har överlevt förkylningen än så länge, han biter ihop och klagar inte så mycket faktiskt ;)
      Kram

      Radera