söndag 1 december 2013

En fin fasad

 

När jag passerar ett upplyst hus på kvällen tänker jag ibland att där inne sitter en familj och har det bra, umgås och allt är frid och fröjd. Så kanske folk tänker om vårt hus också när de går förbi!? Vad de inte vet är att på insidan är det nuförtiden ständigt skrik och gråt ifrån en 3-åring som är i sitt esse vad gäller trots för tillfället. Dessutom bor här en ettrig liten 1-åring som gillar att ta 3-åringens saker (gärna samtidigt som han leker med dem) och detta gör ju inte 3-åringen gladare precis. Jag kan lova att det går inte 5 minuter på en dag förrän jag hör någon av dessa två skrika för något, de är syskon på alla sätt. De älskar varandra, men kan konsten att reta gallfeber på varandra också! Lägg till detta på två renoverings- och brist-på-nattsömn-trötta föräldrar så har ni receptet för vår familj just nu! Det är ju tillfälligt och jag vet att det vänder så småningom men det är förmodligen någonting som pågår bakom alla fasader, hur mysigt det än ser ut! Men vi har i alla fall hunnit adventspyntat ;)



Mellan allt skrik och gråt under dagen har vi faktiskt hunnit med att adventsmysa med hela familjen. Vi har öppnat luckor, kollat på julkalendern på tv, fått upp en adventsgran i trädgården och hunnit med julskyltning på stan (vilken jag förresten blev riktigt besviken på, var ni där?). 

Hur har er första advent sett ut?

2 kommentarer:

  1. Ha ha, det är full fart hos er då, men det gå ju över när dom blir lite äldre.
    Men så jobbigt så dom är till salu ibland, billigt. Jag vet.
    Så adventsmysigt ni har det utanför, och jag är övertygad om att det är lika adventsfint inomhus.
    Vi har ju haft en kul helg som ni vet, tack för eskort dit och hem. Kram.

    SvaraRadera
  2. Du, jag tycker Du beskriver känslan av jobbighet bra, det är pest när man är mitt i det men som tur är ser man/vet man att det faktiskt är av övergående art. Försök hitta tillfällen till "påfyllnad", det brukar ju hjälpa.
    Vi var på julskyltning i Gamleby, ingen som helst julstämning men jag köpte en mkt fin krans till ytterdörren från ett Överumsföretag som var nyinflyttat till Gamleby, det var en artikel i VT om det för någon dag sedan. Butiksägaren gav ett bra tips, det var röda fina äpplen på kransen och min erfarenhet är att fåglarna ger sig på dekorationen då, men jag fick tipset att spraya med hårspray, för det gillar tydligen inte fåglar - bra vá? - Hoppas det funkar, jag kan återkomma, med "produkttest" senare ;)
    Vi har också gjort adventsfint, eller rättare sagt Uffe, jag bakade istället. Vi pratade ju när det skulle tändas advent och han hade hört något radioprogram på jobbet där man sagt 18.00 lördagen innan 1-a advent, och det skulle visst ha någon religiös orsak, kan kanske vara något med aftonbön/aftongudstjänst att göra?
    Hur eller hur, nu är det iaf helt okej att "lysa på" för tända på är fortfarande mindre lyckat!!

    SvaraRadera