fredag 13 september 2013

Ett äppelproblem


Jag gillar fredagar! Jag gillar lugnet man känner inför helgen, ingen klocka som måste ställas, en massa familjetid framför oss och känslan av att helgen är hur lång som helst. Sen vet vi ju att söndagen kommer alldeles för fort och sen är det vardag igen, men det låtsas vi inte om just nu!

Denna fredag är vi bara tre av oss hemma. Anton följde med farmor och farfar ut till ön över natten och genast växlar man ner på tempot lite grann när det bara är en unge man måste hålla koll på och anpassa sig efter. Hon sover förresten sedan 1,5 timme tillbaka.

Vad gör ni en fredag som denna då? Själv sitter jag vid datorn, läser lite på fotokursen jag har anmält mig till (mycket intressant läsning) och målar naglarna samtidigt. Imorgon har vi nämligen dejtkväll jag och min gubbe. Vi har ordnat barnvakter och vi ska ut och käka middag, kanske till och med blir en bio också, vi får se. Välbehövligt efter några hektiska veckor för oss båda!
 
Nu ska jag nog stänga ner här och gå ut och kramas lite med min älskling! Men först skulle jag behöva er hjälp! Vi har en massa äpplen ute i trädgården och jag vill gärna göra något med dem innan de förstörs. Snälla ge mig era bästa tips! Bakverk, efterrätter, mos, i matlagning? Hit me!! :)
 


Förresten så väntar en liten utflykt imorgon för mig, barnen och svärmor, spännande :)

2 kommentarer:

  1. Jag gör mest äppelmos av våra äpplen, en mos som visserligen tar lite tid men blir attans så god! Jag skalar och klyftar äpplen i mkt tunna skivor, tre kilo skivade äpplen, som jag varvar i en gryta med knappt ett kilo socker. Jag låter grytan stå ca ett dygn och kokar sedan upp härligheten, som får koka till äpplena är mjuka/vispbara, ja, jag tar fram elvispen och vispar sönder moset till en fin puré! Lite askorbinsyra och ev lite konserveringsmedel av något slag och sedan har Ni en god och inte allt för söt äppelmos till gröten i vinter!. Jag har hört att man kan skala och klyfta äpplen för att sedan frysa, och ha till äppelpaj vid bra tillfällen, men det är inget jag provat. Vi har dessutom turen att ha jägare i bekantskapskretsen, och dom tar fallfrukt till vildsvins- och älgmat!!
    Ha en skön helg med Era äventyr, och glöm inte att ta hand om varandra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, det låter ju inte så svårt att göra så det kanske jag klarar av :)

      Helgen har varit bra, dejtkväll och massa tid att umgås, härligt :) Hoppas ni har haft det bra också!

      Radera